Ciąg dalszy przygody z Akwarelami

Prawda, że farby akwarelowe zyskują przy bliższym poznaniu? Nakładane etapami, rozcieńczone wodą – nie są w stanie w pełni pokryć każdej kolejnej warstwy, która zawsze będzie prześwitywać. W tym cały ich urok. Wnoszą swoistą lekkość do obrazu, nadając mu specyficzny klimat, którego na próżno szukać w innych technikach malarskich.

Kwiaty namalowane akwarelami
Kwiaty namalowane farbami akwarelowymi

Farby akwarelowe mają to do siebie, że w ich przypadku chwilowe rozwiązanie, często okazuje się być najtrwalsze. Istotne znaczenia ma tu czas. W trakcie pacy nie mamy  możliwości naniesienia zbyt wielu poprawek, a gdy obraz wyschnie, korekta błędu, staje się praktycznie niemożliwa.

A zatem czas… na kolejny krok w malarskiej przygodzie z akwarelami!

Mokre na suche, czy mokre na mokre?

Decydując się na malowanie akwarelami, można to robić ”na mokro” albo ”na sucho”. Malowanie ”mokre na mokre”, choć daje ciekawe efekty jest trudniejsze. Rozcieńczona farba może bowiem różnie zachować się na mokrym papierze. Bezpieczniejszą i dobrą na początek jest technika ”mokre na suche”. Na suchej kartce mamy większą kontrole nad farbą. 

Akwarele w kostkach

To tzw. akwarele stałe. Od akwareli w tubkach różnią się postacią i w praktyce są całe do naszej dyspozycji. Nie musimy z trudem wyciskać ich resztek, tak jak to ma miejsce w przypadku tubek. W prosty sposób w czasie pracy można za to spryskiwać kostki lub/i włosie pędzla wodą.

Akwarele w kostkach w odróżnieniu od akwareli w formie płynnej mają zazwyczaj także lepszy stosunek pigmentu do użytych wypełniaczy. Przy pracy nad większą ilością akwarel, mogą się jednak okazać niewystarczające…

Obrazy malowane farbami akwarelowymi

Generalnie akwarela jest sposobem szybkiego malowania, raczej ogółu niż szczegółu rozwodnioną farbą. To w zasadzie technika, w której farbę nakłada się subtelnym, aczkolwiek zdecydowanym pociągnięciem pędzla, bez jej dodatkowego rozmazywania. Najkorzystniej wygląda to na chropowatym i szybko wchłaniającym wilgoć papierze.

Jako farby wodne, dosyć łatwo mogą ulec zabrudzeniu i przybrać niekoniecznie atrakcyjny kolor. Stąd przed nałożeniem każdej kolejnej warstwy, warto odczekać kilka minut. Najlepiej nie czekać jednak zbyt długo z wymianą wody w kubku na czystą.

Kolory z kolei dobrze jest mieszać ze sobą na paletce. Łączone bezpośrednio na kartce sprawią, że gdy ”coś pójdzie nie tak”, to trudno będzie zniwelować ten efekt, ponieważ akwarele szybko zasychają. Co prawda można jeszcze posiłkować się próbami ”ściągnięcia” farby z podłoża, ale ma to sens tylko wtedy, gdy jest ona mokra.

Paletka do akwareli

Żeby przedłużyć nieco czas schnięcia farby, do pojemnika z wodą można dodać np. kilka kropel gliceryny, pantenolu czy żółci wołowej (która poprawi także ”poślizg” farby i czyni ”plamy” bardziej gładkimi).

W akwareli panuje reguła wzajemności. Im więcej wody, tym bardziej rozcieńczona farba. Akwarele o dobrej pigmentacji nie tracą jednak na swej wyrazistości. By zyskały większą głębię koloru, wystarczy użyć więcej farby niż wody.

Akwarela jest nie tylko techniką warstwowego nakładania farby i operowania barwnymi ”plamami”, które budują formę, ale również malowaniem od światła do cienia. Od tonów jaśniejszych do ciemniejszych. Wszelka obecna na kartce biel, czyni użyte kolory bardziej pastelowymi, równocześnie akcentuje ten fragment, w którym chcemy, aby świeciło światło. Z kolei sama biel podłoża rozświetla jakby od wewnątrz wszystkie elementy obrazu.

Tworząc obraz, należy mieć na uwadze fakt, że farby akwarelowe po wyschnięciu będą miały jaśniejszy kolor, niż gdy były zwilżone.

Gotowe dzieło warto odpowiednio zabezpieczyć, przede wszystkim przed wilgocią, kurzem oraz promieniami słonecznymi. W tym celu można użyć dedykowany akwareli werniks. Środek ten tworzy na jej powierzchni trwałą powłokę ochronną. Obrazy, których nie zamierzamy eksponować, można przechowywać w specjalnych teczkach, osłonięte arkuszami pergaminu . 

Gwasz, tusz i płyn maskujący do zadań specjalnych

Biel i czerń choć w zasadzie bez problemu można nabyć, kupując akwarele i ”przemycić” na swoich obrazach,  to jednak malarze nie korzystają z nich bezpośrednio. Wykorzystują je natomiast w inny sposób, od którego zależy, czy będę się one wtapiały w całość lub przeciwnie – będą nienaturalnie odznaczać się od reszty.

Czysta czerń właściwie nie występuje w przyrodzie, podobnie jak biel, która zawsze występuje w parze z jakimś kolorem (np. barwa chmury jest połączeniem bieli i szarości). W akwareli czerń a właściwie odcień czarnopodobny powstaje ze zmieszania ze sobą nie więcej niż trzech kolorów. Biel natomiast to biel niezamalowanego fragmentu papieru. Te części, które chcemy, aby pozostały białe, może również zabezpieczyć płynem maskującym.

Przykład wykorzystania bieli w akwareli
Wykorzystanie bieli papieru w akwareli

Prócz tego biel oraz czerń możemy domalować używając tuszu lub gwaszu. Oba środki są na bazie wody i doskonale nadają się do lawowania. Tusz jest natomiast nieco gęstszy, a biel w jego wykonaniu bardziej kontrastowa i widoczna. Gwasz i tusz może użyć także przy malowaniu bardziej szczegółowych elementów obrazu.

Akwarelowy makijaż?

Tak, ale tylko w przypadku lalek. Farby akwarelowe mają szerokie zastosowanie w repaintach i cieszą się zainteresowaniem zarówno amatorów jak i osób, które mają już jakieś doświadczenie w custom’ach. Ich dopełnieniem są natomiast suche pastele. Nic w tym dziwnego, żadne inne farby nie dają tak naturalnego efektu na lalkowej buzi.

Poza tym w czasie pracy na podłożu innym niż papier – akwarele w każdej chwili można zmyć, jeżeli uzyskany przy ich pomocy efekt, nie jest zadowalający.